Jednym z najbardziej istotnych powodów, dla których marketing sieciowy nie cieszy się jeszcze za dobrą opinią, jest mylenie go z piramidami finansowymi.
Faktycznie, w niektórych przypadkach trudno je od siebie odróżnić, ale jeśli tylko zrozumiesz istotę Biznesu MLM, stanie się to dla Ciebie bardzo proste.
W piramidzie finansowej nie sprzedajesz
Podstawowa różnica między piramidą a MLM jest taka, że w piramidzie niczego się nie sprzedaje. Wprawdzie w bardziej złożonych systemach, aby obejść prawo (dodajmy, że próba ta jest nieskuteczna) sprzedaje się różnego rodzaju certyfikaty, czyli swego rodzaju gwarancje wypłaty.
Rzecz jasna z posiadania takowego nie wynika absolutnie nic, a piramida pozostaje i tak nielegalna, ponieważ produkt jest całkowicie bezwartościowy.
Klasyczny MLM, taki który dotyczy fizycznych i/lub wirtualnych produktów, nawet jeśli ich wartość jest wątpliwa, jak w przypadku niektórych suplementów diety, jest sposobem marketingu usług lub produktów.
Kwestia dopuszczenia przedmiotu MLM do użytku to sprawa oddzielna, co jednak nie zbliża MLM do piramidy w żaden sposób.
Zwróć uwagę na to, że niezależnie od tego, czy sprzedajesz kosmetyki, suplementy czy na przykład e-booki, zawsze jest to produkt, którego wartość można, jeśli nie obliczyć, to z pewnością oszacować.
Jeśli masz co do tego wątpliwości, spróbuj uzyskać interpretację w Urzędzie Skarbowym, a przekonasz się, że produkty sprzedawane w ramach MLM są objęte normalnym podatkiem!
Mechanizm w Marketingu Sieciowym jest inny
Mechanizm piramidy jest nierozerwalnie związany z łańcuszkami. Chodzi więc o to, że losowo wybranej grupie osób wysyłana jest wiadomość, która następnie ma być przekazana do równie losowej grupy (pamiętaj, że dla pierwotnego nadawcy wiadomości zawartość Twojej książki adresowej jest bez znaczenia).
W przypadku marketingu sieciowego chodzi o sprzedaż, a zatem grupa docelowa nigdy nie jest do końca obojętna.
Nawet w przypadku produktów szybko rotujących trzeba umieć wybrać potencjalnych klientów, odróżnić ich od osób, które prawdopodobnie niczego nie kupią.
Kolejna różnica to mechanizm finansowania
W piramidzie finansowej beneficjentem zawsze jest tylko organizator, natomiast numery kont „beneficjentów” (uczestników piramidy) zmieniają się. W przypadku marketingu sieciowego wypracowujesz własny dochód.
Oczywiście, organizator MLM zawsze zyska więcej niż Ty, ponieważ jest naczelnym dystrybutorem produktów (kupujesz produkt od dystrybutora i sprzedajesz go z własną marżą). Nie ma tutaj żadnego żonglowania numerami kont, ale najprostszy mechanizm handlowy świata, czyli kupić taniej niż się sprzedaje.
Legalność zawsze możesz sprawdzić
Najprostszym sposobem sprawdzenia legalności przedsięwzięcia jest próba weryfikacji organizatora. Autorzy MLM-ów (wszystkich, które są legalne) muszą legitymować się odpowiednimi numerami identyfikacyjnymi (NIP, REGON), a także wpisami do ewidencji działalności gospodarczej.
W przypadku piramid oczywiście nigdy nie uda Ci się tego zweryfikować, choć istnieją programy mające być programami MLM, ale w których nie ma żadnego sensownego produktu, którym można byłoby handlować. Reklamowane są jako „przełomowy MLM nowego typu” i prowadzone przez legalnie działające firmy.
W takim przypadku mogą pojawić się pewne problemy, bo choć taki program ma wiele cech wspólnych z piramidą, nie spełnia wszystkich jej wymogów.
Jeśli masz wątpliwości co do legalności przedsięwzięcia, do udziału w którym zostałeś zaproszony, najlepiej zignoruj tę „okazję życia”, ponieważ skorzystanie z niej może Cię kosztować dużo więcej, niż tylko stracony czas.