Marketing Sieciowy w ogromnej mierze opierał się do tej pory na rekomendacjach i bezpośrednim docieraniu do klienta.
To właśnie zaangażowanie wielu uczestników systemu w promowanie produktu oraz samego MLM sprawiało, że rozwój firm opierających się na tym modelu był bardzo dynamiczny.
Tradycyjna szkoła zakłada więc przede wszystkim pracę u podstaw – szkolenia i warsztaty pogłębiające wiedzę uczestników MLM o produkcie, rozmowa z potencjalnymi uczestnikami i promowanie marki w bezpośrednich relacjach ze swoim otoczeniem.
Oznacza to zatem w pierwszej kolejności penetrację swoich najbliższych kręgów znajomości – rodziny, współpracowników, sąsiadów i podjęcie próby przekonania do swojego MLM w tej grupie.
Dopiero kiedy „zwerbowani” przez nas uczestnicy MLM sami zaczynają zdobywać kolejnych klientów i uczestników systemu, możliwe staje się pozyskiwanie „za darmo” osób spoza własnych kręgów znajomości czy geograficznych.
Nowoczesna szkoła MLM to już ostatnie lata i nacisk na Internet, a więc siłą rzeczy próba przyciągnięcia przede wszystkim osób nowych i nieznanych.
O ile w bezpośredniej konwersacji czy prezentacji produktu istnieje wiele metod na przekonanie rozmówcy czy rozbicie jego obiekcji, o tyle w łączności internetowej pozyskanie ewentualnego zainteresowania opiera się na zdecydowanie innych zasadach.
Pierwsze lata rozwoju Multi Level Marketingu w Polsce to przede wszystkim bezpośredni kontakt z klientem – narzędzia internetowe ograniczały się maksymalnie do stworzenia platformy rozliczeniowej dla swoich członków lub udostępnienia sklepu internetowego z produktami dla zainteresowanych klientów.
Dzisiaj, nie tylko za sprawą marketingu szeptanego i social media, przed firmami operującymi w formule MLM pojawiają się zupełnie nowe możliwości.
Bardziej przebojowi uczestnicy struktur MLM są w stanie znacznie zoptymalizować generowany przez siebie ruch oraz pozyskać nowych klientów, a więc podnieść obroty – poprzez połączenie we własnej strategii rozwoju narzędzi tradycyjnej i nowoczesnej szkoły MLM.
Zalety szkoły tradycyjnej
Osiągnięcie sukcesu w tradycyjnej ścieżce MLM uzależnione jest od wielu czynników.
Nie zawsze determinacja i ciężka praca wystarczą do tego, aby odnieść sukces organizacyjny i przede wszystkim – finansowy.
Te czynniki, które mogą stanąć na drodze w rozwoju MLM w danym przypadku, to przede wszystkim:
- wysoka cena i specjalistyczny charakter oferowanego produktu (wąskie grono potencjalnych odbiorców);
. - duże nasycenie lokalnego rynku, a więc spory obrót już generowany i duża ilość klientów lokalnych mających świadomość istnienia danego produktu czy marki MLM;
. - duża konkurencja wśród firm oferujących podobny produkt – np. rywalizacja kilku firm oferujących kosmetyki i produkty drogeryjne metodą MLM na tym samym rynku lokalnym sprawia, że o wiele trudniej przekonać klientów właśnie do swojego produktu;
. - niejasne zasady uczestniczenia i współpracowania z daną marką MLM, zawiłe reguły wypłacania prowizji i przyznawania kolejnych nagród, premii czy bonusów finansowych.
Faktem jest także, że nawet jednorazowe zdobycie wysokiego poziomu obrotów w MLM nie gwarantuje wiecznego utrzymania na tym poziomie, chociaż prężna i mądrze zaprojektowana struktura jest w stanie sprawić, że obroty na koncie będą w miarę stałe.
Tworząc swoją strukturę w oparciu o kontakt bezpośredni, wcielając do MLM przede wszystkim znajomych czy „znajomych znajomych”, zyskuje się zdecydowanie lepszą kontrolę i możliwość wpływania bezpośrednio na strategie sprzedażowe i organizację pracy wąskiej grupy zaangażowanych współpracowników.
Jest on wynagradzany niczym menadżer w bardzo dobrze prosperującej korporacji i może poczuć się jak osoba odpowiedzialna za realny rozwój firmy i jej dalszy postęp.
Tradycyjne zarządzanie w MLM to przede wszystkim mądre planowanie rozbudowy struktury i ciągła praca z podległymi konsultantami nad poziomem ich wiedzy, kompetencji merytorycznych oraz umiejętności czysto perswazyjnych i sprzedażowych.
Osoby mające predyspozycje do zarządzania zespołem z pewnością powinny wykorzystać wszystkie możliwości, jakie stwarza tradycyjna szkoła Multi Level Marketingu.
Nowe możliwości internetowe
Możliwości, jakie stwarza Internet to przede wszystkim wyjście poza rynek lokalny.
Z bezpośrednim dotarciem do klienta ograniczyć można swoje działania zazwyczaj do terenu dużego miasta czy województwa.
Wykorzystując narzędzia promocji internetowej sięgnąć można po potencjalnych klientów oraz uczestników MLM z odległych zakątków.
Jeśli rynek w dużym mieście jest nasycony i mocno konkurencyjny, a przez to rozdrobniony, to właśnie wejście w Internet pozwala otworzyć nowe rynki zbytu i dotrzeć do regionów, które przez dany MLM czy oferowany produkt w ogóle nie zostały spenetrowane.
Internetowe narzędzia komunikacyjne sprawiają natomiast, że nawet przy największej odległości, nie trzeba rezygnować z regularnych szkoleń produktowych czy warsztatów sprzedażowych – mogą być one z powodzeniem realizowane online przez centralę czy dyrektora regionalnego.
Przejdź teraz do kolejnego etapu i zobacz jak w odpowiedni sposób połączyć marketing sieciowy z POTĘGĄ Internetu:
Kliknij tutaj i zobacz jak to działa>>