2025 rok! - TO JUŻ 25 LAT MINĘŁO!?

INFO: poniższy tekst jest częścią POTĘŻNEJ serii e-mail ==> jeśli chcesz
otrzymać więcej takich materiałów, to <<< zapisz się tutaj >>>

Kolejny rok za nami…

25 lat to fascynujący okres czasu – ćwierć wieku. Brzmi to jak coś ważnego. Poważnego.

Wciąż pamiętam rok 1999…

To wtedy, po raz pierwszy obejrzałem film pt. „I stanie się koniec”.

Oglądałeś?

Siedziałem jako 15 letni dzieciak w wigilię bożego narodzenia i z zapartym tchem oglądałem…

Nie tylko grał w tym filmie mój ulubiony aktor, ale również jestem WIELKIM fanem podobnych klimatów. 

W tamtym czasie wszyscy byli przerażeni… albo prawie wszyscy. Czy światowe komputery miały zawieść, powodując upadek systemów finansowych i spadające z nieba samoloty?

Oczywiście nic takiego się nie stało. Wszystko działało normalnie.

Jestem już ponad dwa razy starszy niż w 1999 roku. Połowa mojego życia już za mną, a przede mną – jeśli los będzie łaskawy – być może jeszcze jedno ćwierćwiecze albo dwa… albo nawet trzy…

W 2024 roku całkowicie odłączyłem się od marketingu internetowego.

Pierwsze objawy kryzysu pojawiły się już w 2020 roku… a w 2024 porzuciłem dosłownie cały świat marketingu.

Wróciłem dopiero pod koniec roku, na 1/4 etatu.

Teraz stoję przed wyzwaniem: jak wrócić do codziennego rytmu. Choć czuję się oderwany, jestem podekscytowany, że mogę znów zanurzyć się w marketing internetowy.

Początek 2024 był straszny. Straciłem wszystkie źródła dochodu (w skrócie błędne decyzje biznesowe – w innym artykule napiszę o tym więcej) i musiałem podjąć drastyczną decyzję… Zastanowić się, CO DALEJ Z ŻYCIEM?

Czuję, że 2025 będzie lepszy – pod wieloma względami.

No cóż…

Dość już wspomnień, poniżej mam dla Ciebie coś BARDZO ciekawego!


.
To artykuł z Vogue Business o tym, jak pokolenie Z zrewolucjonizowało tradycyjny marketingowy lejek sprzedażowy.

👉 https://www.voguebusiness.com/story/consumers/gen-z-broke-the-marketing-funnel

Przez ostatnie dekady marketerzy koncentrowali swoje działania na liniowym modelu lejka konsumenckiego.

Schemat ten zakładał, że potencjalny klient przechodzi przez kolejne etapy: świadomość, zainteresowanie, pożądanie i działanie.

Jednak ten model powstał dla „starego świata” – a pokolenie Z już tam nie mieszka. (Mam wrażenie, że także millenialsi i przedstawiciele pokolenia X, tacy jak ja, coraz bardziej się od niego oddalają).

Zamiast tego, Gen Z żyje w nieskończonej pętli: inspiracja, eksploracja, wspólnota i lojalność.

Ten artykuł jest pełen cennych spostrzeżeń i stanowi lekturę obowiązkową dla każdego, kto prowadzi markę skierowaną do konsumentów.

(Choć badania opisane w artykule koncentrują się na e-commerce i branży mody, wystarczy spojrzeć głębiej, by dostrzec ich zastosowanie w firmach opartych na wiedzy, takich jak nasza).

Dla mnie najważniejsze wnioski nie dotyczyły „twardych prawd,” lecz raczej zmieniającego się sposobu, w jaki ludzie angażują się w marki, idee i społeczności. To oznacza, że musimy na nowo zdefiniować, jak „budujemy lejek.”

Właśnie to jest esencją mojego nowego produktu MAŁY ŚWIAT ONLINE. 🙂

Choć liniowe lejki marketingowe prawdopodobnie pozostaną w jakiejś formie, zmienia się krajobraz biznesowy i sposób, w jaki decydujemy się działać w jego ramach.

Poniżej znajdziesz kilka fragmentów, które wybrałem z artykułu. Pełny kontekst znajdziesz, czytając cały tekst…

(Wytłuszczenia i tłumaczenie są mojego autorstwa – tłumaczenie nie jest idealne)


.

„Pokolenie Z przeprojektowuje ścieżkę zakupową konsumentów…”

„Tradycyjny lejek sprzedażowy powstał dla starego świata – a pokolenie Z już tam nie mieszka.”

Dziś proces konsumpcji przypomina raczej nieskończoną pętlę: inspiracja, eksploracja, wspólnota i lojalność.

Marki, które zdobywają serca pokolenia Z – od Madhappy i Represent po Rhode i Refy – to te, które tworzą treści i działania obejmujące każdy z tych etapów.

„Młodzi konsumują więcej treści niż kiedykolwiek wcześniej, co utrudnia markom przebicie się przez ten szum. 80% przedstawicieli pokolenia Z twierdzi, że są bardziej wystawieni na działanie reklam i marek niż jakiekolwiek inne pokolenie…”

Ale zamiast się zniechęcać, Gen Z szuka „złota w chaosie.”

„Pokolenie Z dorastało w świecie przepełnionym treściami i informacjami z mediów społecznościowych. Inspiracja i odkrywanie to nieodłączne elementy ich codzienności, a nawet tożsamości,” mówi Ben Harms, Chief Growth Officer w Archrival.

„Wyzwanie dla marek polega na dostarczaniu tej inspiracji w odpowiednich momentach i właściwy sposób.”

71% przedstawicieli pokolenia Z deklaruje: „Zawsze jestem otwarty na odkrywanie nowych marek.”

Jednak większość z nich nie kupuje impulsywnie w momencie inspiracji.

„Faza badań jest kluczowa dla zbudowania zaufania do marki: 70% pokolenia Z i 69% millenialsów ufa marce dopiero po samodzielnym sprawdzeniu jej wiarygodności.”

Hawkins zauważa, że ten sposób podejmowania decyzji wpływa na to, jak marki podchodzą do sprzedaży i marketingu:

  • Marki mogą stać się nauczycielami, dostarczając wartościowe informacje o produktach.
  • Ważne są recenzje, filmy typu unboxing i społeczności online.
  • Kluczowe jest również spójne doświadczenie w Internecie i poza nim, ponieważ pokolenie Z płynnie przechodzi między tymi światami.

Ich potrzeba informacji sprawia, że mają też świadomość wartości i jakości produktów.

„Tajemnica sukcesu tkwi w sprawieniu, by Gen Z czuło się częścią wspólnoty – i zapraszaniu ich do eksplorowania całego uniwersum powiązanych punktów kontaktu.”

Dla wielu młodych konsumentów sam produkt to za mało.

„54% przedstawicieli pokolenia Z uważa, że ich ulubione marki to te, które sprawiają, że czują się częścią wspólnoty.”

„Naszym celem zawsze było stworzenie marki, która wykracza poza zwykłą transakcję. Madhappy to ideologia, wspólna perspektywa i sposób patrzenia na świat.” – Peiman Raf, założyciel Madhappy.

Marki muszą oferować coś więcej – historię, styl życia, poczucie więzi w każdej interakcji z klientem.

Pokolenie Z przedefiniowuje pojęcie lojalności.
Oczekują, że marki będą na nią pracować i będą je nieustannie zaskakiwać nowymi, innowacyjnymi sposobami.

„W starym świecie marki były w centrum ścieżki konsumenta – dziś są tam ludzie (i, być może, zawsze tam być powinni).”

Marki muszą być tam, gdzie ludzie – przemierzając nieskończoną pętlę inspiracji, eksploracji, wspólnoty i lojalności.


.
Mam nadzieję, że ten tekst zainspirował Cię do działania.

Ale bardziej niż inspiracji, życzę Ci, aby umocnił w Tobie przekonanie, że jeśli nadal działasz według zasad „starego świata,” czas na zmianę.

Inaczej wszystko stanie się trudniejsze.

Życzę Ci szczęśliwego, pełnego sukcesów i zdrowia 2025 roku!

Widzimy się już niedługo,
Paweł Grzech

INFO: powyższy tekst jest częścią POTĘŻNEJ serii e-mail ==> jeśli chcesz
otrzymać więcej takich materiałów, to <<< zapisz się tutaj >>>

Scroll to Top